!DOCTYPE html>
x
Smaka på Paul och Thom - Vår värld av deli

Tema:Grill

Grilltider! Vi ringde upp fem butiker för att prata lite om hur det tänker kring säsongen.

Gunnar Wallin, Ica Supermarket Favoriten Åkersberga 

1. "Vi exponerar för grillsäsongen i mitten av maj."

Gunnar Wallin, Ica Supermarket Favoriten Åkersberga

2. "Vi bygger grillsortimentet med grillolja och marinader nära färskvaruavdelningen."

3. "Skylta med material som leverantörerna erbjuder."

4. "Vi erbjuder ett stort sortiment för kunden att välja mellan."

5 "Marinerat kött av alla slag, för att det är en färdig-för-grillen produkt. Man kan laga mat direkt och man behöver inte marinera själv. "

Daniel Damjanovic, Nelins Partiaffär Uppsala: 

1. "Slutet av april."

2. "Exponerar grillsåser, marinader vid köttdisken, och engångsgrillar och passande tillbehör intill."

3. "Vi har ingen information uppsatt utan hjälper alla våra kunder att informera vid frågor."

4. "Vi har färskkorv året runt i vår charkdisk och utökar sortimentet till våren, då färskkorvarna även placeras i köttdisken."

5. "Pulled pork"

Anders Osander, Ica Supermarket Esplanaden Sundsvall:

1. ”Det brukar bli i skiftet april-maj.”

2. ”Vi har grilloljor, grillkryddor och så vidare i anslutning till kött och charkavdelningen. Vi är ju en citybutik och har tyvärr inte så mycket utrymme för några större exponeringar.

3. ”Det är inte mer än det som leverantörerna tar fram. Vi gör inte egna recept eller tips för färskkorvar.”

4. ”Vi har färska korvar och även så i delikatessen. Vi steker i butiken där kunderna får smaka och efterfrågan ökar ju med det. Vet inte om det bara är en känsla men jag tycker inte färskkorvarna går lika bra det sista som för två somrar sedan.”

5. ”Vi styckar och paketerar det mesta själva och det är mest det traditionella vi ser går där. Vi marinerar mycket själva. Vitlök, klassisk med grillolja, honung när vi spexar till det. Vi ser även en efterfrågan på ’nya’ styckningsdetaljer som flankstek, rumpstek och liknande. Där har nog TV och media varit med och inspirerat. Folk vill ha något nytt att testa.”

Stina Bohlin, Ica Supermarket Åsen Ljusdal:

1. "Valborg"

2. "Frukt och kolonial har sambandsexponeringar, ser att det kan utvecklas genomgående i butiken, för att skapa ännu mer merförsäljning."

3. "Inget i nuläget, men har en plan framåt, då vi planerar färskkorv i vår manuella disk och då skyltar vi upp i disken samt utbildar personalen så dom kan inspirera kunden."

Stina Bohlin, Ica Supermarket Åsen Ljusdal

4. "Vi utökar vårat sortiment och lägger gårdstillverkade färskkorvar med 98% kötthalt i vår manuella disk tillsammans med andra goda färskkorvar av hög kvalitet."

5. "Färsk korv! Och korv med hög kötthalt."

Peter Borell, Ica Supermarket Grums:

1. "April, beror lite på när påsk ligger. I år blir det efter såklart. Men det är också väderberoende, är det superfint ute så kör vi ju."

2. "Den kyl som är mest aktuell för grilltema förändras hela tiden. Vi kan plocka färskvaror som hör till och samexponera. Det kan vara både i disken då och ovanpå. Tror inte vi är så bra på sambandsexponeringar här, det kan vi definitivt göra bättre."

3. "Det gör vi inte alls. Skitdåliga."

4. "Det har vi inte gjort någonting på. De ligger i disken med pris, som allt annat."

5. "Sous-vide-kokt, halvfärdiga revbensspjäll tror jag mycket på. Men även färskkorvar och färdigmarinerad kyckling. Tror mycket på grillbuffé-tänket hemma hos folk. Grilla olika saker, mingel och samlas runt grillen och småplocka med olika köttbitar och korv."

Läs mer i Gourmetgruppen Magazine